آموزش تخصصی سیستم‌های اعلان حریق و ایمنی

ساختار شبکه‌ی مانیتورینگ سیستم‌های ایمنی

ساختار کلی مانیتورینگ سیستم ایمنی شامل چندین سطح می‌باشد که این سطوح بترتیب عبارتند از: لایه‌ی تجهیزات (دارای نودهایی که هر نود یک ساختمان است که شامل سیستم ایمنی می‌باشد)، لایه ارتباطات (شامل‌ Gatewayها، روترها و …)، لایه نظارت و لایه مدیریت.

ساختار شبکه‌ی مانیتورینگ سیستم‌های ایمنی:

لایه‌ی تجهیزات(Device):

در این لایه هر ساختمان به عنوان یک نود در نظر گرفته می‌شود که تمامی مشخصات آن مانند شناسنامه‌ی نود( شامل موقعیت جغرافیایی، نام مشتری و …)، نوع سیستم ایمنی و … تعریف می‌گردد. اطلاعات شناسنامه‌ی نود با تعریف نود به سرورها ارسال می‌گردد. در گام اول جهت ممانعت از تجمیع داده‌های زیاد و مشکلات سلسله‌بندی، می‌توان رخدادهای خاصی از سیستم ایمنی را در نظر گرفت و همچنین رخدادها و کاربری نودها را اولویت‌بندی نمود. جهت اطمینان از صحت داده‌های ارسالی (رخدادهای سیستم ایمنی برخی ساختمان‌ها یا حتی برخی برندهایی که کیفیت بالایی ندارند) راهکارهایی( مانند redundancy، …) ارائه می‌گردد که از ذخیره‌سازی داده‌های معیوب و اشغال سرورها جلوگیری شود.

در این گام می‌توان پارامترهای حیاتی و اساسی سیستم را به عنوان رخدادهای مورد نظر تعریف نمود (مانند fire، power، network، fault و …) و با توجه به کاربری پروژه هر رخداد درون خود نیز اولویت‌بندی می‌گردد (به عنوان مثال اولویت‌بندی faultها در یک دیتاسنتر به ترتیب: خطای آژیرها (هشدار عدم ورود و ماندن افراد در فضا)، خطای رله‌های سلونوئیدها و خطای زون‌ها).

امنیت داده‌ها باید در هر لایه‌ای در نظر گرفته شود. در این لایه در صورتی که از بستر cellular استفاده گردد، می‌توان سیم کارت‌های خاصی را طراحی و سفارش‌سازی نمود و امنیت را در آن‌ها تعریف کرد.

لایه ارتباطات (Communication):

در این لایه Gatewayهایی جهت ایجاد بسترهای مختلف از پروتکل‌های مختلف مورد نیاز است. به صورت عمومی (general) از بستر cellular (مانند LTE، ۲G/3G، GSM/GPRS) در برای نودهای خاص از فیبر نوری، LPWAN، LoRaWAN و … استفاده نمود. ارتباط لایه‌ی ارتباطات و لایه‌ی تجهیزات به صورت دو طرفه می‌باشد اما از این ارتباط نباید جهت کنترل سیستم ایمنی استفاده نمود. از دو طرفه بودن Gatewayها می‌توان در طرح تجاری شبکه مانیتورینگ استفاده نمود (مانند مانیتورینگ محلی یا فعال‌سازی سیستم اضطراری که یک مقوله‌ی طولانی است و در اینجا نمی‌گنجد)، همچنین جهت اطلاع‌رسانی و یا حتی مانیتورینگ برای ایستگاه‌های آتشنشانی بکار برده می‌شود که با توجه به ظرفیت ایستگاه‌ها و توافق با سازمان آتشنشانی می‌توان چارچوبی را تعریف کرد.

اطلاع‌رسانی به مشتریان سیستم در هر سطحی (تعرفه‌ها، قراردادها و …) نیز از لایه communication صورت می‌پذیرد، بنابراین ارتباط لایه‌های ارتباطات و مدیریت نیز به صورت دو طرفه است.

تهیه‌ی Gatewayها و سایر تجهیزات لایه ارتباطات بستگی به موارد مختلف مانند نوع بسترهای ارتباطی، سیستم اعلان حریق، زیر ساخت تجاری و … دارد که هر مورد نیز دارای پارامترهای مختلف می‌باشد.

لایه نظارت (Supervisory):

لایه نظارت شامل ایستگاه‌های مهندسی، سرورها، HMIها، سرویس‌های اطلاع‌رسانی و … است. ارتباط این لایه و لایه‌ی ارتباطات به صورت یک طرفه است، کلیه اطلاعات مربوط به هر نود در سرورها ذخیره می‌شوند. برخی از این داده‌ها شامل رخدادهای سیستم ایمنی در سطح مانیتورینگ، شمارش، ترتیب رخدادها و … در این لایه نظارت می‌شوند و مابقی داده‌ها در لایه Management بکار گرفته می‌شوند. داده‌های ذخیره شده را براساس وسعت پروژه‌ها، حجم داده‌ها، حریق‌های صورت گرفته، خطاهای رخ داده و … را در قالب big data تعریف کرده و با استفاده از هوش مصنوعی، الگوریتم‌ها و … احتمال رخداد حریق، مشخص نمودن محصولات با راندمان بالا، معرفی شرکت‌های مجری و مشاور ایمنی با عملکرد مناسب و … پیش‌بینی می‌گردد.

لایه مدیریت (Management):

در لایه مدیریت راه‌کارهای تجاری پیاده می‌گردند، حداقل این راه‌کارها شامل تعریف شرکت‌هایی جهت تعمیر و نگهداری سیستم ایمنی، تعریف سولوشن‌هایی جهت اجرای سیستم ایمنی مطمئن، وضعیت قراردادها، وضعیت مشترکین، وضعیت تعرفه‌ها و … می‌باشد.

در این مقاله تنها ساختار، عملکرد و راندمان سیستم مانیتورینگ به صورت بسیار جزئی و مختصر ارائه گردیده که هر کدام از موارد ذکر شده دارای فرایند مخصوص به خود می‌باشد.

جهت اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید…

دیدگاه‌ها (0)

*
*