آموزش تخصصی سیستم‌های اعلان حریق و ایمنی

فراخوانی اضطراری آسانسور آتشنشان

 فراخوانی اضطراری فاز یک آسانسور

قبل از ویرایش ۲۰۱۶ از کد NFPA 72، فراخوانی اضطراری فاز یک آسانسور، فراخوانی آسانسور برای سرویس‌های آتشنشانی (آسانسور آتشنشان) نامیده می‌شد. فراخوانی اضطراری فاز یک آسانسور شامل خارج کردن آسانسور از سرویس نرمال و حرکت آن به یک سطح (طبقه) از قبل تعریف شده به صورت خودکار با فعال‌سازی دتکتورهای خاص است. این عملیات یک الزام از ANSI/ASME A17.1/CSA B44 است که آسانسور را به یک موقعیت امن برای خروج مسافران منتقل می‌کند و برای استفاده بعدی آتشنشانان آماده می‌باشد. همچنین برخی از سیگنال‌های استفاده شده در فراخوانی اضطراری فاز یک آسانسور، برای هشدارهای مناسب به پرسنل اضطراری (اورژانسی) درباره‌ی استفاده از آسانسورها بکار گرفته می‌شود.

۱- تمام تجهیزات آغازگر سیستم اعلان حریق (دتکتورها و شستی‌ها) مورد استفاده در فراخوانی اضطراری فاز یک آسانسور باید به سیستم اعلان حریق مورد نیاز ساختمان متصل گردند.

ANSI/ASME A17.1/CSA B44 وجود یک المان آغازگر اعلان حریق در هر طبقه‌ای که توسط آسانسور سرویس داده می‌شود را الزامی می‌داند.

۲- در صورتی که سیستم اعلان حریق در ساختمان وجود نداشته باشد آغازگرهای فراخوان اضطراری باید به یک سیستم اعلان حریقی که الزام نیست متصل شوند و یا کنترل پنل اعلان حریق که به عنوان “واحد کنترل نظارتی و کنترل فراخوان آسانسور” تعریف می‌گردد (لیبل می‌خورد)، متصل شود. در اینصورت، به منظور نظارت بر یکپارچگی و حفظ منبع تغذیه اولیه و ثانویه الزامات NFPA 72 رعایت گردد.

کنترل پنل استفاده شده برای این هدف باید در یک موقعیت که افراد بطور نرمال حضور دارند قرار بگیرد و دارای اندیکاتور صوتی/دیداری باشد تا فراخوانی آسانسور و خطاها را اعلام نماید.

۳- فعال‌سازی فراخوان اضطراری فاز یک آسانسور

۳-۱- دتکتور یا دیگر تجهیزات اعلان حریق تایید شده در لابی آسانسور، اتاق آسانسور و چاه آسانسور قادر به فعال نمودن فراخوانی اضطراری فاز یک آسانسور هستند مگر اینکه در ۲-۳ یا توسط فرد مسئول غیر مجاز باشد.

در آسانسورهای بدون موتورخانه[۱] فضاهای شامل اتاق کنترل، درایورها، فضای کنترل و … نیز شامل فضای تشخیص حریق می‌شوند و دتکتور در آن‌ها نصب گردد.

۳-۲- یک فلوسوئیچ باید برای فعال‌سازی فراخوان اضطراری فاز یک آسانسور به محض فعال شدن اسپرینکلر نصب شده در کف چاله آسانسور (گودال آسانسور) استفاده گردد. فلوسوئیچ و اسپرینکلر روی یک خط لوله اسپرینکلر مجزا نصب و تنها برای حفاظت از گودال آسانسور فراهم شوند، فلوسوئیچ بدون تاخیر زمانی باشد.

در صورتیکه در گودال آسانسور از اسپرینکلر استفاده شود، فلوسوئیچ جهت فعال نمودن فراخوانی اضطراری فاز یک آسانسور بکار می‌رود (جهت اینکه چه زمانی اسپرینکلر برای چاه آسانسور نیاز است، با ما در تماس باشید) و شامل نصب اسپرینکلر برای محافظت از بالای آسانسور نیست. علاوه بر این جایی که با فعال شدن اسپرینکلر گودال آسانسور، نیاز به خاموش شدن آسانسور باشد، استفاده از فلوسوئیچ فراخوان آسانسور ممکن است موثر نباشد. خاموش شدن آسانسور باید قبل از فعال شدن اسپرینکلرها انجام گیرد ( استفاده از یک فلوسوئیچ برای فراخوانی فاز یک در این شرایط ممکن است بی‌تاثیر باشد چون امکان قطع برق بطور همزمان وجود دارد).

برای الزامات قطع برق آسانسور و ترتیب عمل آن با ما در تماس باشید.

۴- المان اعلان حریق فعال کننده عملیات فراخوان اضطراری فاز یک آسانسور، باید توانایی فعال نمودن آسانسور را در وضعیتی که همه‌ی المان‌های اعلان حریق روی همان خط بصورت دستی یا خودکار به وضعیت الارم رفته باشند را داشته باشد.

در برخی از سیستم‌ها نمی‌توان اطمینان حاصل کرد که المان یا رله‌ی فعال‌ساز فراخوان اضطراری فاز یک آسانسور در صورتیکه المان‌های روی آن مدار فعال شده‌اند، فعال گردد. این نگرانی در سیستم اعلان حریق کانونشنال (زونبندی) رایج است. به این دلیل اغلب از دتکتورهای متعارف همراه با پایه رله‌دار بر روی همان خط المان‌ها استفاده می‌شود. به جزء اینکه دتکتورهای دود برای فعال‌سازی فراخوانی اضطراری فاز یک آسانسور روی خطی از اعلان حریق نصب گردند که روی آن خط هیچ المان اعلان حریقی نصب نشده باشد و برق آن‌ها مجزا تامین گردد. این اقدام برای المان‌های آدرس‌پذیر رایج نیست چون در این المان‌ها بطور پیوسته برق وجود  دارد.

۵- موقعیت دتکتور لابی آسانسور

دتکتورهای دود نباید در فضای بیرون یا فضایی که به هوای ازاد راه دارد (همچنین لابی باز در کاربری‌های پارکینگ باز)، نصب شوند چون این شرایط می‌تواند باعث ایجاد الارم‌های ناخواسته گردد.

۵-۱- دتکتور دود لابی باید روی سقف و در شعاع ۶٫۴ متر از خط مرکزی هر درب آسانسور در گروه آسانسورهای تحت کنترل این دتکتور قرار بگیرد. ( شکل ۱)

شکل ۱٫ موقعیت دتکتور دود از درب آسانسور

۵-۲- برای لابی‌های با ارتفاع سقف بیش از ۴٫۶ متر، موقعیت دتکتور باید براساس فصل ۱۷ از NFPA 72 باشد.

براساس NFPA 72 در صورتی که ارتفاع سقف از ۴٫۶ متر تجاوز نماید و دتکتور برای پوشش در یک قسمت خاص (مثلا حفاظت از FACP و یا فعال شدن فراخوان اضطراری فاز یک آسانسور) نصب گردد، می‌توان دتکتور را بالای دیوار و در فاصله‌ی ۱٫۵۲ متر از درب آسانسور یا FACP قرار داد.

برای اطلاعات بیشتر با ما در تماس باشید…

[۱] machine-room-less

دیدگاه‌ها (0)

*
*